Skolval på Östra Gymnasiet

(Eehm, ja mitt hår var ju precis lika viktigt som min skolas valresultat kände jag :P)
Och de två kvadratiska bilderna är snodda av Sofia Nordmark...

Valförrättelse, röstmottagare, rösträknare. Det är vad jag har varit idag tillsammans med fyra andra i min klass. Vad innebär det då? Jo, det innebär att du slipper gå på alla tråkiga föreläsningar och göra extremt tråkiga (fast dock ganska viktiga) uppgifter om Palestina/Isreal-konflikten, och istället chilla vid ett bord, övertala folk att rösta och äta godis med samhällskunskapsläraren hela dan. Best dicision ever.
 
Ni såg säkert min skolas valresultat - rödgrönt styre på Östra. Extremt låga siffron från SD jämfört med resten av Stockholms skolor! Dock skulle jag inte vilja se några siffror alls, det borde inte ens vara "en lättnad" att ett rasistiskt parti "bara" får 3,9% röster bland elever i en gymnasieskola...
Det SÖG dock att inte ens HÄLFTEN av alla valberättigade (eleverna) använde sin röst! Vad är detta? Kan inte alla bara FÖRSÅ att det är VIKTIGT att rösta. Rösta BLANKT om ni inte tycker om nåt parti, eller inte har koll, för sjutton!
 
Kom hem och hade en lång politisk diskussion med pappa också. Svårt det där när ens förälder som man alltid ser upp till och som man alltid tycker har rätt, har andra politiska åsikter än en. Man blir liksom lite övertalad, fast man egentligen vet vad man står för. Och jag står åt vänster. Det kan jag säga. Och i skolvalet idag la jag min röst på F!. Dock så tycker jag det är väldigt svårt, för jag har sånna skildra åsikter. Vissa saker F! står för tycker jag inte alls om, samtidigt som jag vill stötta dem i allt annat. De och Miljöpartiet. Varför ska det vara så svårt?
 
Ojoj, skrev om politik för försts gången... tycker det är sjukt läskigt att skriva om mina politiska åsikter. But now it's out there!
 
Dagbok | |
Upp