Det här med politik...

Feminismen.
Feminismen har blivit en sån stor del av mig det senaste året. Jag vet inte vem jag skulle vara utan den, hur jag skulle agera utan den, hur jag skulle tänka utan den. Och för ett och ett halvt år sedan visste jag inte ens vad den innebar.
 
Jag tror att det var i åttan som jag för första gången fick frågan om jag var feminist eller inte. Det var på den tiden jag var så osäker i mig själv, men bara på vissa sett. Jag kunde stå på mig i saker jag var säker på, jag lät mig aldrig vikas för sånt jag visste att jag stod för. Men när jag blev osäker på något var det helt plötsligt en helt annan deal. Jag kände mig utanför i min dåvarande klass. Ett svart får som var utstött av mängden. Och allt jag ville var att ställa mig in hos folk. Att alltid svara rätt.
 
"Josse, du är väl feminst va? Haha, du är väl en sån?".
Jag hade inte hört samtalet som pågick runt om mig. Pratade de postitivt om detta, eller negativt? Vad var ens feminism? Var jag det? Hur vill dem att jag ska svara? Alla dessa tankar gick genom mitt huvud. Hur skulle jag svara för att ställa mig in hos dessa människor jag egentligen inte tyckte om? Jag utgick ifrån att feminism var något dåligt. Vad det nu än var. Så mitt svar blev ett fnysande och föraktfullt "Eeeh, nej?". Och om det är något i mitt liv jag vill ändra, så är det just det svaret.
 
Så som jag tänker idag, skämms jag över att jag var så outibildad. För detta är något som borde PRATAS OM I SKOLAN! Varför lär vi oss inte om feminist? Varför i hela världen var jag 14-15-SEXTON år och inte hade en aning om vad detta var för något?! Varför vet så få om vad den här mänskliga självklarheten är för något?
 
Jag och en nära person till mig hade en diskussion om detta idag. Han har en sån åsikt som jag mest av allt stör mig på. "Varför heter det feminism och inte jämställdhet?". Okej. Ärligt nu: om jag var feminismens grundare, då hade jag valt ett annat ord. Men bara för att jag visste att folk skulle ha sånna jävla problem att ta in det. Jag tror att feminismen skulle ha mycket mindre motstånadare om det hette något annat. Det tror jag. Men nu har den det namnet. Och folk får fan börja att fucking acceptera det. Sluta upp att vara kränkta och inse ATT NU HETER DET SÅ.
 
Vi hade en så lång och invecklad diskussion att tårarna tillslut okontrollerat började rinna ner för mina kinder. Han vart chockad och undrade varför jag grät. "JAG HAR MENS!!!" sa jag i en mycket tjock och hulkande röst och han kramde mig och sa att han så förstod varför jag var så upprörd och envis. Jag nickade och kramade tillbaka men tänkte "det är inte på grund av mensen, detta är faktiskt mina åsikter..."
Politik och andra åsikter | |
Upp